رئیس هیئت مدیره انجمن ندای معلولین ایران گفت: در یک خانواده پنج نفره دارای معلول سه میلیون تومان در ماه به آن‌ها کمک می‌شود که این مبلغ هیچ هزینه‌ای را در آن خانواده نمی‌تواند جبران کند.

زندگی معلولان با مستمری سه میلیون تومانی در ماه!

محمود کاری، رئیس هیئت مدیره انجمن ندای معلولین ایران در خصوص‌ اجرا نشدن ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولین توضیح داد: قانون حمایت از حقوق معلولان که در سال ۱۳۸۳ تصویب شده بود، به دلیل کم و کسری‌هایی که داشت در اسفند سال ۱۳۹۶ اصلاح شد. مواد متعددی به آن قانون اضافه شد که از ۱۶ ماده به ۳۴ ماده افزایش پیدا کرد. طبق ماده ۲۷ این قانون دولت موظف است، حداقل حقوق قانون کار را برای افراد دارای معلولیت شدید فاقد شغل و درآمد، اختصاص دهد. متاسفانه این اتفاق در طول ۷ سال گذشته رخ نداده است. هر سال با عناوین مختلفی مثل کسری بودجه این اعتبار تامین نمی‌شود.

کاری افزود: اعتقاد ما این است که وقتی قانونی برای حمایت از حقوق معلولان تصویب شده است و لایحه را خود دولت به مجلس داده بود، باید این لایحه کامل اجرا می‌شد، چرا که بودجه آن نیز تامین شده بود، اما ماده ۲۷ این قانون تا امروز اجرا نشده و هیچ کدام از حقوق و مزایایی که در آن لحاظ شده به هیچ یک از افراد دارای معلولیت داده نشده است.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولین تغییراتی کرده است؛ بنابر این طبیعی است که معلولان پس از این تغییرات با مشکلات دو چندان روبرو شده باشند. سرپرست خانواده‌ای را در نظر بگیرید که معلول است و باید هزینه‌های زندگی افراد خانواده را تامین کند، وقتی حداقل کمک های معیشتی به او داده نشود، قطعا زندگی آن‌ها دچار مشکلات اساسی می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن ندای معلولین ایران با اشاره به‌ تناسب نداشتن مبلغ کمک‌های معیشتی با هزینه زندگی معلولان گفت: به تازگی سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبلغ خیلی ناچیزی را به عنوان کمک هزینه معیشتی برای معلولان منظور کرده اند؛ به طور مثال در یک خانواده پنج نفره دارای معلول، سه میلیون تومان در ماه به آن‌ها کمک می‌شود که این مبلغ هیچ هزینه‌ای را در آن خانواده نمی‌تواند جبران کند.

کاری خاطر نشان کرد: مبلغ حق پرستاری تقریباً دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که این حق را تقریباً به همه نمی‌دهند؛ یعنی معلولی که از کمک‌های ماهانه استفاده می‌کند، ممکن است حق پرستاری او را ندهند یا اگر حق پرستاری دریافت می‌کند ممکن است کمک هزینه‌های دیگر به او تعلق نگیرد. حق پرستاری برای افراد ضایعات نخاعی و معلولان شدید در نظر گرفته شده است، اما متاسفانه حقوق حق پرستاری به همه افرادی که اسمشان در ردیف حق پرستاری است داده نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.